Vi i Borås Golfklubb är stolta över att ha två 18-hålsbanor som bjuder på olika utmaningar.

Internt så sätter vi lika stor heder på att sköta banorna med samma engagemang och noggrannhet. Norra Banan är vår ”stora” golfupplevelse och en golfbana som är allmänt känd som en av Västsveriges bästa. Södra banan är lite kortare men också lite knepigare emellanåt från tee – green. Tillsammans skapar banorna förutsättningar för alla medlemmar och gäster att utvecklas som golfspelare och mitt varma tips är att spela båda banorna så ofta du kan!

Tommy Billberg, klubbchef och VD

Galleri Norra Banan

18 utmanande golfhål – de flesta av parkkarraktär belägna i angränsande blandskog.

Banarkitekter är Peter Chamberlain och Karl-Oscar Seth, tillsammans har de skapat en bana som harmoniserar med naturen ur ett estetiskt och strategiskt perspektiv. Greener och omgärdande områden är stora till ytorna och ger rikligt med spelsituationer. Avrinningsytor kräver exakta inspel och alltför djärva slag rinner lätt av greenerna. Ömsom foregreen- och ruffklippning ger en bra balans i utmaningsgrad.

Man genomförde en omfattande ombyggnad under 2008-2011 och rankas som en av Västsveriges bästa banor.

Galleri Södra Banan

Södra Banans 18 hål består av två 9-hålsslingor. Båda slingorna utgår från klubbhuset, vilket gör den lämplig för 9-hålsrundor.

Banan är 4920 meter från gul tee och 4090 från röd. Banan är kuperad och smal, vilket premierar raka slag och ger vinnarläge till den som spelar strategiskt. Under senare år har banan trimmats och har greener som stundom är mycket hala.

Grönt kort krävs för spel på vår Södra Bana.

Teknikbanan ligger i direkt anslutning till träningsanläggningen Pulsen Golfcenter.

Banan, som är designad av Raimo Sjöberg, består av 9 utmanande korthål där det längsta är 99 meter och det kortaste 36. Totalt mäter gul tee 740 meter, blå 595 och röd 443 och en runda tar en knapp timma att spela.

Som medlem i Borås Golfklubb spelar du gratis, men är du inte medlem är du ändå välkommen att spela banan genom att lösa dags- eller säsongskort. Klubbor finns att hyra på Pulsen Golfcenter. Teknikbanan är rolig att spela, både för nybörjare vana golfare och används vid olika företagsarrangemang för personal/kunder och kompisträffar men också i samband med nybörjarkurser. Banan är handicapanpassad och utnyttjas flitigt av spelare med funktionshinder.

Nyligen har banan fått nya greener av konstgräs och asfalterade vägar vilket gör banan åtkomlig för rörelsehindrade spelare som använder rullstoll eller golfbil.

Kortfakta

Mer sätt att spela golf hos oss

Ansvarig kontaktperson

Vill du arbeta hos oss, nyfiken på banornas skick eller har andra frågor kontakta gärna mig!